افزایش نوعی عارضه ی شدید دیابت نوع 2 در کودکان در طی همه گیری  COVID-19

26آوریل 2021- بر طبق گزارشات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها(CDC) ، بطور کلی به نظر می رسد که کودکان نسبت به بزرگسالان با شدت کمتری تحت تأثیر COVID-19 قرار می گیرند. اما یک مطالعه جدید از بیمارستان کودکان لس آنجلس نشان می دهد که این بیماری همه گیر از راه های غیرمنتظره ای می تواند بر سلامتی کودکان تأثیر بگذارد. این مطالعه نشانگر افزایش بیماران مبتلا به کتواسیدوز دیابتی- نوعی عارضه شدید دیابت نوع 2- در بیمارستانها است. این داده ها که امروز در مجله ی Diabetes Care منتشر شده است، بینش دیگری در مورد چگونگی تأثیر همه گیری بر کودکان ارائه داد.

کتواسیدوز دیابتی یا DKA یک عارضه ی تهدید کننده زندگی است. دکتر Lily Chao، نویسنده اصلی این مقاله و مدیر موقت بخش دیابت دربیمارستان کودکان لس آنجلس می گوید :DKA، هنگامی اتفاق می افتد که سطح انسولین در خون برای مدت طولانی بیش از حد پایین بیاید. انسولین به بدن در استفاده از گلوکز کمک می کند. بنابراین وقتی انسولین کافی در دسترس نباشد، بدن شروع به تجزیه ی چربی به عنوان منبع انرژی می کند.این فرایند باعث می شود که سطح اسیدها در خون به طور خطرناکی افزایش یابد. در صورت عدم درمان، این وضعیت می تواند منجر به ادم مغزی، کما یا حتی مرگ شود. وی افزود: تعداد کودکانی که با دهیدریشن و DKA به بیمارستان مراجعه می کنند، افزایش یافته است. اگر DKA به موقع و بطور مناسب درمان گردد، عوارض آنقابل پیشگیری و برگشت پذیر است.

دکتر چائو و همکارانش در مارس سال 2020 متوجه شدند که بیماران بیشتری با DKA و دیابت نوع 2 در بیمارستان بستری می شوند. او می گوید: ما قبلاً شاهد چند مورد DKA در سال در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بودیم، و ناگهان با یک جهش در نرخ وقوع DKA مواجه شدیم، بنابراین ما این وضعیت را پیگیری نمودیم. اکنون آمار تأیید می کند که تعداد کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 که با عارضه بسیار جدی DKA روبرو هستند، افزایش یافته است.

هنوز این سوال باقی است که چرا شیوع دیابت نوع 2 باDKA ، افزایش یافته است؟

با گذشت یک سال از شیوع بیماری COVID-19، بسیاری از کودکان به زدن ماسک و حضور آنلاین در کلاس های درس عادت کرده اند. اما سایر تغییرات نیز آنها را تحت تأثیر قرار داده است. ممکن است به دلیل ترس خانواده ها از قرار گرفتن در معرض  SARS-CoV-2، تعداد کمتری از والدین کودکان خود را برای انجام معاینات معمول به مطب پزشک ببرند.

دکتر چائو می گوید: والدین نگران قرار گرفتن کودکانشان در معرض محیط بیرون از خانه هستند، برخی از خانواده ها برای مراجعه به متخصص اطفال مجبور به استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی می شوند و در هنگام شیوع بیماری در این امر مردد هستند. او می گوید: این ممکن است یکی از دلایل تغییر این آمار باشد.

علاوه بر عدم مراجعه به پزشک، عوامل دیگری نیز ممکن است در این مسئله نقش داشته باشند، مانند فعالیت بدنی کمتر در حین تعطیلی یا قرنطینه یا کاهش دسترسی به غذاهای سالم و تازه ، اما ممکن است بین قرار گرفتن در معرض ویروس و دیابت یک رابطه بیولوژیکی نیز وجود داشته باشد.

دکتر سنتا جورجیا، محقق انستیتوی تحقیقاتSaban ، در بیمارستان کودکان لس آنجلس و نویسنده ارشد این مقاله، می گوید: قطعاً بین COVID-19 و دیابت ارتباطی وجود دارد. دکتر جورجیا در حال انجام یک برنامه تحقیقاتی بنیادی و کاربردی سازی با هدف درک زیست شناسی سلولی دیابت و توسعه روش های درمانی جدید است. او می گوید: ما نمی دانیم كه آیا SARS-CoV-2 سلولهای ترشح كننده انسولین را در لوزالمعده آلوده می كند یا خیر. برخی گزارش ها در مورد ارتباط بین COVID-19 و دیابت در بزرگسالان وجود دارد، اما تاکنون هیچ مطالعه ای در زمینه کودکان منتشر نشده است.

دکتر چائو و دکتر جورجیا، به ترتیب به عنوان پزشک دانشمند و دانشمند آزمایشگاهی دیدگاه های منحصر به فردی دارند، اما اهداف آنها برای یافتن جوابی برای این سوال بمنظور کمک به کودکان مبتلا به دیابت، همگرایی دارد.

دکتر جورجیا می گوید: همکاری ما در بیمارستان کودکان لس آنجلس به ما این امکان را می دهد تا به سلامت کودکان در چندین سطح رسیدگی کنیم. من به دکتر چائو کمک می کنم تا مطالعات بالینی خود را طراحی کند و او در تحقیقات پایه و ترجمه ای با ما همکاری می کند. هم اکنون ما از نظر کلینیکی و علمی با مشکل افزایش دیابت روبرو هستیم.

مطالعات ترجمه ای و بالینی در آینده ممکن است به این سوال پاسخ دهد که آیا افزایش DKA در بیماران می تواند ناشی از عفونت SARS-CoV-2 باشد یا خیر. اما در حال حاضر، داده ها به وضوح به روند در حال ظهور عوارض شدیدتر دیابت در طی این همه گیری جهانی اشاره دارد.

این تیم امیدوار است که یافته های آنها باعث افزایش هوشیاری پزشکان شود. دکتر چائو می گوید: برای پزشکان اطفال بسیار مهم است که تشخیص دهند وقتی کودک علائم دیابت را نشان می دهد، باید فوراً ارزیابی شود. هرچه زودتر این کودکان را ویزیت کنیم، شانس بیشتری برای جلوگیری از DKA در آنها داریم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-04-spike-severe-pediatric-diabetes-complication.html